Blik met ons terug!

Lokale vertaling landelijke bibliotheekcampagne

Met de landelijke campagne ‘Ontdek wat je allemaal kan’ zetten bibliotheken hun veelzijdige aanbod op de kaart. Rijnbrink ondersteunde Overijsselse en Gelderse bibliotheken bij de lokale uitrol van die landelijke campagne.

Meer dan boeken: ontdek wat je allemaal kan

De meeste mensen zien de bibliotheek als een rustige plek om boeken te lenen en te lezen, te leren en een computer te gebruiken. Maar het aanbod is veel breder. In 2024 lanceerde de Bibliotheek daarom de landelijke campagne ‘Ontdek wat je allemaal kan’. Die draagt bij aan het vernieuwen van het imago van de bibliotheek, met als doel meer bekendheid voor de veelzijdige rol die bibliotheken lokaal spelen.

Van concept tot uitvoering

Janneke Bloemheuvel, adviseur Marketing & Communicatie bij Rijnbrink, was vanaf het begin betrokken bij de landelijke campagne: ‘Al in 2023 werkte ik samen met collega’s van de Vereniging van Openbare Bibliotheken, de Nationale Bibliotheek en lokale bibliotheken aan het campagneconcept. Dankzij die actieve rol hadden we bij Rijnbrink een stevige basis voor de provinciale uitrol. Ons doel: bibliotheken helpen om optimaal mee te liften op de landelijke campagne.’

Landelijke kracht, lokale impact

Rijnbrink informeerde bibliotheken in Gelderland en Overijssel over de campagne, spoorde hen aan om aan te haken en adviseerde hen hoe ze maximaal resultaat konden behalen. Onder andere via een inspiratiesessie waar marketing- en communicatieprofessionals van de bibliotheken ervaringen uitwisselden en praktische tips kregen om hun online én offline communicatiekanalen herkenbaar en effectief in te richten, met de landelijke toolkit.

Provinciale socialmediacampagne

Ook gaf Rijnbrink – met en voor lokale bibliotheken – een Gelders en Overijssels vervolg aan de campagne. De landelijke materialen vormden hierbij de basis, aangevuld met content op maat voor de lokale context. In totaal profiteerden negentien bibliotheken en MFCO’s van deze ondersteuning. Het resultaat? Ruim 3,4 miljoen online vertoningen, ruim 600.000 bereikte mensen en bijna 19.000 bezoekers op de websites van lokale bibliotheken.

“We zagen al in onze websitestatistieken dat tijdens de campagne echt een flinke toename aan verkeer is geweest”.

– Auke van der Meer | Bibliotheek Enschede